Empayer Hatiku

Sunday, May 28, 2006

Pertengkaran 2

Dia cukup malu bila aku memperdengarkan sgala perbualan ku dgn gadis itu melalui speaker phone. Bila dia ingin kluar rumah aku menghalangnya. Setiap kali aku menuduhnya, dia inginkan bukti. Bila aku dapat bukti, dia pula geram dgn aku yg katanya sengaja mencari kesalahannya. Lenganku digenggam erat olehnya, dia merampas talipon bimbitku sambil menghempaskan ke lantai sebanyak 2 kali. Dia pecahkan SIM cd ku. Dia hampir melemparkan bagnya ke muka ku, mujurlah kakak ku berjaya menahan kemarahannya.

Hatiku hancur luluh, tak pernah ku sangka suamiku sejahat itu. Tak pernah aku sangka suamiku akan menjadi WOMANIZER. Aku berusaha menjadi ibu dan isteri yg baik. Inikah balasannya terhadap aku yg cukup setia padanya. Padanya tak salah kalau berkawan. Mungkin padanya aku wanita kolot. Tapi kalau berkawan dgn pompuan muda sambil berbual berejam2 apakah motifnya? Apakah tujuan orang yg sudah beristeri dan beranak pinak masih ingin berkenal2an dgn pompuan muda? Apakah keuntungan yg dapat diraih? Aku tak nafikan aku juga ramai teman2 lelaki online. Tapi aku berkawan dlm alam maya. Aku tak pernah berjumpa mahupun buat temu janji. Kesemua kenalanku jujur mengatakan mereka smua sudah berkahwin. Malah kami berbual byk tentang pegangan hidup, ttg hadis2 dan ayat2 dari Al-Quran. Aku beroleh byk tips2 menjadi seorang muslim yg baik. Dari teman2 online lah aku byk mempelajari ttg khasiat ayat Al-Quran. Ini bermakna, walaupun aku berkawan dgn lelaki, aku ada motif yg positif. Menjana minda utk menjadi muslimah yg baik. Bukan sekadar bersuka2 berpoya2 tanpa faedah.

Aku dah tak berdaya. Badanku longlai. Aku seperti orang kehilangan akal. Nafasku sesak seperti menanti kematian. Apa lagi yg dapat aku lakukan. Aku hanya seorang isteri. Talak ditangannya. Padanya aku tidak ada daya dan upaya. Walau sejahat mana perbuatannya, aku tidak mungkin akan melepaskannya. Baginya, aku tidak ada pilihan lain. Mungkin itu yg membuat dia semakin berani.
Aku hanya mampu menadah tangan memohon kepada Illahi agar suamiku diberi taufik dan hidayah agar kembali kepangkal jalan. Aku hanya mampu berdoa agar suamiku mati dalam iman, dijauhkan dari terus melakukan maksiat dan jgn terus bergelomang dgn dosa2.

Pa...tidak ada orang yg dapat membantu mengubah cara hidupmu. Kamu berhak atas kebajikan diri kamu sendiri.

posted by Nona at 8:44 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home