Empayer Hatiku

Monday, November 06, 2006

Menuju jalan Allah

Adakalanya jiwa ini mengeluh kerana musibah yang menimpa padahal ada jalan keluarnya semudah membuka ikatan. Apakah Kebahagiaan itu? Apakah kebahagiaan itu berada dalam harta benda? Atau dalam kedudukan dan martabat? Jawapan pasti bermacam-macam. Akan tetapi, marailah kita perhatikan kebahagiaan yang dialami oleh seorang wanita yang disebutkan dalam kisah berikut :
Seorang suami sedang bertengkar dengan isterinya, lalu ia berkata : "sesungguhnya aku akan mencelakakan kamu!" sang isteri berkata dengan tenang: "Engkau tidak akan mampu." Suaminya berkata: "Mengapa tidak?" Sang isteri menjawab:"Jika kebahagiaan berada dalam harta, maka engkau dapat mencegahnya dariku, jika kebahagiaan berada dalam perhiasan, maka engkau dapat menahannya agar sampai kepadaku. Kebahagiaan itu bukan pada apa pun yang engkau miliki atau dimiliki manusia lainnya.
Sesungguhnya aku menemukan kebahagiaanku dalam imanku, imanku ada didalam hatiku dan hatiku tidak dapat dikuasai oleh seorang pun melainkan Tuhanku."Inilah yang disebut kebahagiaan yang sesungguhnya iaitu kebahagiaan iman. Tiada yang dapat merasakan kebahagiaan ini kecuali hanya orang yang kalbunya telah dikuasai oleh cinta kepada Allah hingga masuk ke bahagian yang paling dalam dan begitu pula jiwa dan fikirannya. Pada hakikatnya, yang memiliki kebahagiaan adalah Tuhan yang Esa.
Oleh itu carilah kebahagiaan dengan taat kepadaNya. Sesungguhnya jalan satu-satunya untuk mencapai kebahagiaan adalah dengan mengenal agama yang benar iaitu dibawa oleh Rasulullah. Barangsiapa yang telah mengenal jalan ini, maka tidak menjadi masalah baginya jika harus tidur di pondok dengan debu sebagai bantalnya atau sepotong roti sebagai bekalannya demi menjadi orang yang paling bahagia di dunia.
Adapun mereka yang menyimpang dari jalan ini, maka hari-harinya akan dihiasi dengan kesedihan, hartanya akan menjadi beban, amal perbuatannya akan merugikan dan kesudahannya ia beroleh kehinaan dan kekecewaan.
posted by Nona at 1:38 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home