Empayer Hatiku

Friday, October 06, 2006

D' yg ku dambakan

Hari ini aku dan suami berbuka puasa di luar. Inilah hari yg pertama aku dapat berbuka bersamanya selepas hampir 2 minggu menyambut Ramadhan. Kami kluar berdua tanpa anak2. Pergi shopping dari Orchard ke Seranggoon dan kmudian ke Geylang Serai. Walau jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami tetap teruskan destinasi ke Mac' Cafe utk basahkan tekak sambil menikmati cheese cake . Walau penat, tapi aku rasa bahagia kerana dapat meluangkan masa bersama suami. Kami duduk bersembang dlm keheningan pagi.
Baru lah tahun ini aku dapat rasakan diri ini dlm perhatian seorang suami. Dua tahun aku rasa dipinggirkan. Kehadiran aku dan anak2 langsung tidak dipedulikan olehnya seolah2 kami tidak wujud .Dia dgn dunianya yg bercelaru dan dlm alam fantasinya yg tersendiri.
Setiap kali bersahur pun dia byk mendiamkan diri. Tanpa kata, tanpa suara. Habis makan, tanpa berlengah dia terus masuk bilik. Pergi kerja pagi2 buta, pulang lewat mlm. Rutin harian yg sama setiap hari sehingga seperti ada jurang pemisah antara kami. Kami tiada komunikasi langsung. Setiap mlm dia akan pulang dgn muka yg ronyok seribu. Kadang aku sendiri tak tau apa yg ada difikirannya. Aku sendiri kadang tak pasti apa yg telah aku lakukan yg membuat dia marah atau benci ketika itu.
Berbeza dgn tahun ini, selepas makan sahur, dia akan duduk bersembang dgn aku dan anakku yg sulung. Sesekali dia sempat berjenaka dan kami akan ketawa bersama2. Dah lama aku rindukan situasi sebegini. Rindukan kemesraan sebuah hubungan kekeluargaan. Rindukan hilai tawa rumah tangga. Dapatkah bahagia ini berterusan ? Hanya Allah yg menentukan.....
posted by Nona at 11:10 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home