Empayer Hatiku

Sunday, October 01, 2006

Ibu

Hari ni genap 10 thn ibuku meninggalkan ku. Teringat aku akan keadaan aku yg masih dlm hari ketika ibu menghembuskan nafasnya yg terakhir. Ibu tidak sempat melihat cucunya. Anakku dilahirkan tidak cukup bulan. Dia terpaksa berada di hospital utk 2 minggu. Sedih hatiku meratapi pemergian ibu yg amat aku cintai. Dialah teman , dialah tempat aku mencurahkan segala suka duka, ku bila smua kakak2 ku telah mendirikan rumah tangga. Kami amat serasi, walau kadangkala ada perselisihan faham, namun kami cepat berbaik.

Aku dapat rasakan yg diriku byk persamaan dgn ibuku. Kami sama2 sensitif, peka terhadap keadaan sekeliling, suka berceloteh, suka melawa, cepat jemu pada sesuatu benda dan penyayang. Tidak dapat aku luahkan betapa aku teramat rindu pada pelukan arwah ibu. (Airmataku sudah mengalir laju ketika ini...) Betapa aku amat menyayangi ibu. Dia lah yg byk mengajar aku supaya dekatkan diri pada Illahi tidak kira susah dan senang. Dari nya lah aku byk belajar membiasakan diri membaca surah Yassin. Setiap malam Khamis kami slalu baca Yassin bersama. Walau kini dia tiada, namun setiap kali aku baca Yassin, aku seperti dapat merasakan kehadirannya. Doaku smoga rohnya dicucuri rahmat .....
posted by Nona at 1:38 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home