Empayer Hatiku

Wednesday, January 18, 2006

Perjalanan yg panjang

Aku telah melalui alam perkahwinan lebih dari 10 tahun. Mampukah aku mempertahankan mahligai ini 10 tahun lagi? Perkahwinan ibarat satu perjudian yg tidak ada orang yg mampu meramalkan apa akan berlaku hari ini , esok dan lusa....

Kehidupan ini pula bagai sebuah pantai . Kadang ia tenang, cukup mendamaikan. Kadang ia dilanda ombak yg kuat menghentam pasir2 di tepian. Kehidupan ini ada pasang surutnya. Hanya kita yg harus bertahan dek pukulan ombak ....

Sebagai insan biasa, aku hanya mampu bersabar. Dugaan yg datang semua dari Allah. Mungkin Allah ingin menduga sejauh mana kesabaran, kecekalan dan ketabahan aku sebagai hambaNYA. Aku rasa jika aku tidak ditimpa masaalah berat seperti ini, aku jadi seorang insan yg leka. Mungkin aku akan lalai dlm melakukan tanggung jwb sebagai seorang muslim.

Kini aku rasa lebih tenang. Zikrullah adalah kekuatan utk aku melawan pada prasaan2 hiba, marah dan geram. Kini aku cuba mendekatkan diriku pada Al-Quran. Sedaya mungkin aku akan mengaji pada setiap subuh dan maghrib. Aku cuba memahami makna pada setiap surah2 yg baik. Aku cuba menghafal ayat2 yg baik yg boleh mengeratkan kasih sayang suami isteri. Salah satunya surah Al-Imran ayat 31 dan surah Al-Dzariyat 47/48. Aku akan titipkan nama suamiku lalu bermohon agar kasih kami kekal sepanjang hayat.....
posted by Nona at 2:43 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home