Empayer Hatiku

Friday, January 13, 2006

Hilang pedoman


Terkadang aku rasa ingin menjauhkan diri dari hubby. Malah aku minta dilepaskan supaya jiwa aku tak diseksa lagi. Tak larat dan tak tertanggong rasanya menderita menghadapi suami yg berlaku curang. Namun aku tak pernah menyalahinya, mungkin aku ada berbuat silap sehingga dia mencari pada yg lain. Manusia tidak lepas dari berbuat silap. Mungkin dulu aku leka dlm melakukan tanggungjwb sebagai isteri. Tapi aku beri sepenuh perhatian padanya. Aku bersamanya dlm susah dan senang. Menyayanginya sepenuh jiwa.

Namun satu sikapnya yg aku puji, dia tidak pernah menyalahi aku dlm masalah ini. Malah dia mengaku kesilapannya dan berani bertanggungjwb . Dia tidak pernah ingin menyuarakan kekuranganku. Dia slalu memuji yg aku adalah isteri yg baik. Dia yg jahat, dia yg tak kuat iman.


Setiap kali selepas kami bertengkar, dia akan dtg dan pujuk aku. Dia akan peluk dan usap rambutku. Dia akan beri aku perangsang supaya kuat dan tidak tewas. Dia slalu suruh aku bertenang supaya aku tidak hilang pedoman. Aku terlalu stress terkadang seperti orang hilang akal. Melakukan sesuatu yg diluar jangkaan.

Minggu lalu aku seperti disuruh2 utk mengelar lenganku. Aku mengasah pisau lalu menghiris dan menetak lenganku yg putih. Aku seperti orang hilang akal. Aku seperti dirasuk. Kami tak tido sampai lewat pagi. Mengapakah aku jadi begini? Mengapa aku terlalu lemah semangat. Bak kata bapa mertuaku, kenapa harus aku meratap menyeksa diri pada suami yg tidak kaya, tidak juga tampan, malah curang. Aku bukan nangis kerana seorang lelaki. Aku meratap hiba kerana sedih ikatan yg terbina sekian lama hancur . Impianku ingin hidup bahagia sehingga akhir hayat seperti putus ditengah jalan. Aku kasihan pada anak2 yg akan menjadi mangsa. Mereka sajalah penglipur laraku buat saat ini. Hanya mereka yg mampu membuat aku tersenyum dlm tangisan....

posted by Nona at 8:23 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home