Empayer Hatiku

Sunday, June 25, 2006

Prasaan

Pagi tadi suamiku berlagak seperti tiada apa yg berlaku. Sambil mengusap tanganku, dia mengajak aku dan anak2 bersarapan di luar . Aku mengiyakan saja, tapi lebih byk mendiamkan diri sepanjang perjalanan. Dia yg byk berbual dgn anak2 dan melayan mereka makan.
Kami kemudian mengambil bas utk ke destinasi seterusnya. Bila kami turun di destinasi, hujan mula menampakkan diri. Aku menghulurkan payung utk anak2 . Biarlah mereka saja yg menutupi kepala supaya tidak demam. Biarlah aku dan suami berentas jln dlm hujan. Seperti mana aku dapat menahan hujan dlm hatiku, begitu juga aku harus meredas hujan dlm alam realiti. Aku tidak akan jadikan hujan 1 faktor utk aku berpaling dari meneruskan perjalananku. Ia tidak boleh dijadikan sebagai penghalang dlm meneruskan destinasi. Hujan hanyalah butir2 air. Lama kelamaan ia akan kering ditiup angin lalu.
Suamiku, memaut dan memegang erat tanganku. Aku terpaku. Dia memandangku, tapi aku tidak langsung menoleh padanya. Aku mempunyai reaksi yg berbelah bagi. Sayang, marah dan sedikit kesal. Tapi yg pasti aku masih menyayanginya. Aku pasti!
posted by Nona at 6:37 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home