Empayer Hatiku

Wednesday, May 02, 2007

Renungan sang suami

Smalam aku menonton datin diaries. Ada satu adegan bila Jalalludin Hassan merenung jauh pada wajah isterinya (lakonan Nasha Aziz) yg sedang lena tidur di sofa. Bila isterinya terjaga, beliau kehairanan mengapa suaminya merenungnya sebegitu rupa. Lalu berkatalah si suami , ".....dah lama abang tak pandang wajah isteri abang. Awak masih cantik dan menawan. Betapa beruntungnya saya dapat isteri secantik awak."
......hai aku menghela nafas panjang. Adegan yg pendek tapi cukup mendamaikan. Kalaulah setiap suami dapat merenung tajam ke dlm raut wajah isteri2 mereka yg sedang terlena, lalu memuji kecantikan yg Allah beri pada isteri2 mereka. Rasanya tidak akan ada istilah "bermain kayu 3". Rasanya setiap wanita telah diberi Allah kecantikan yg tersendiri. Suami perlulah mencari kecantikkan yg telah sedia ada pada isteri mereka itu .
Sebelum menyaksikan drama tersebut pun, aku mmg suka merenung wajah suamiku bila dia sedang terlena tidur. Setiap kali aku memandangnya, setiap kali itu lah aku akan berdoa pada Allah agar dipanjangkan usia perkahwinan kami. Aku juga sering berdoa agar Allah beri suamiku kesihatan yg baik dan diberi ketetapan iman supaya dia akan menjadi suami yg bertaqwa pada Allah. Doa itu tidak pernah putus dari bibirku, setiap saat dan setiap ketika.
Aku slalu berfikir, adakah suamiku juga akan mendoakan ku?.......
posted by Nona at 1:38 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home